Pozycjonowanie stron – zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów do spraw SEO rośnie z roku na rok. Powodem jest fakt, iż właściciele stron internetowych są coraz bardziej świadomi tego, że ich witryny wymagają optymalizowania, a zadania tego może podjąć się wyłącznie osoba z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem. Gdzie specjaliści do spraw SEO mogą szukać zatrudnienia?
Agencje marketingowe – kogo zatrudniają?
W niemal każdym większym mieście działają agencje marketingowe, które zatrudniają specjalistów w zakresu reklamy i marketingu. Zatrudnienie znajdą w nich również specjaliści do spraw SEO, którzy doskonale znają się na pozycjonowaniu stron internetowych. Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać tam pracę? Przede wszystkim agencje wymagają doświadczenia zawodowego, choć możliwe jest również przyjęcie kandydata na staż. Wtedy też stawia on pierwsze kroki w zawodzie pod kierunkiem opiekunów, uczy się i zdobywa nowe umiejętności. Z czasem stażysta otrzymuje propozycję stałego zatrudnienia, o ile tylko się sprawdzi. Co istotne, agencje marketingowe nie zawsze wymagają wykształcenia kierunkowego – czasem wystarczające okazują się kursy bądź wcześniej zdobyte doświadczenie zawodowe. Dużą zaletą zatrudnienia w tego typu miejscach jest stabilność, bowiem specjalista otrzymuje umowę o pracę, docelowo na czas nieokreślony. Ponadto, może liczyć na stałą pensję oraz różnego rodzaju premie, a także benefity pozapłacowe.
Dla wielu osób zaletą jest także praca w zespole, możliwość wymiany doświadczeń czy nawiązania nowych znajomości branżowych. W agencji realizuje się różnego typu projekty, dlatego specjaliści do spraw pozycjonowania stron nie mogą narzekać na monotonię. Niemniej jednak nie mają oni wpływu na to, co dokładnie będą robić – zadania przydziela im manager bądź inna osoba kierująca danym zespołem. Dla wielu osób jest to bardzo ograniczające, bowiem lepiej czują się w pewnych dziedzinach, w innych zaś nieco gorzej. Ponadto, istnieje ryzyko, że przez dłuższy okres czasu będą realizować podobne zadania, co znacznie zmniejsza szansę na rozwój zawodowy. Dla niektórych specjalistów minusem jest również pensja – choć na ogół nie narzekają oni na warunki zatrudnienia, zdarza się, że początkujący specjaliści do spraw SEO są słabo wynagradzani.
Specjalista – przedsiębiorca
Alternatywnym rozwiązaniem dla specjalistów do spraw pozycjonowania stron internetowych jest założenie własnej działalności gospodarczej. Mogą oni prowadzić ją w formie spółki bądź działalności jednoosobowej. Zaletą takie rozwiązania jest możliwość swobodnego dobierania klientów i realizowania najciekawszych projektów. Ponadto, przedsiębiorcy we własnym zakresie dyktują warunki współpracy, przez co mogą osiągać znacznie wyższe dochody, niż pracując w agencji.
Z drugiej strony, właściciele firm ponoszą spore ryzyko – nie mają pewności, czy uda im się w danym czasie pozyskać klienta, a jeśli nawet, to na jakich warunkach przebiegnie współpraca. Ponadto, przedsiębiorcy muszą odprowadzać we własnym zakresie składki ZUS oraz płacić podatki. Dla wielu z nich jest to dodatkowe obciążenie, które znacznie uszczupla miesięczne dochody. Na założenie firmy najczęściej decydują się osoby, mające spore doświadczenie zawodowe. Trudno bowiem pozyskać klientów, jeśli nie mamy zbudowanego portfolio ani nie nawiązaliśmy żadnych znajomości branżowych. Ponadto, pozycjonowanie stron wymaga posiadania odpowiedniego doświadczenia – prowadząc działalność we własnym zakresie, nikt nie odpowie na nurtujące nas pytanie, nie pomoże również, gdy pojawi się jakikolwiek problem natury technicznej.
Jak pracują freelancerzy?
Specjaliści z zakresu pozycjonowania stron www coraz częściej decydują się pracować jako freelancerzy. Co to oznacza w praktyce? Otóż działają oni na takich zasadach, jak przedsiębiorcy, jednak nie prowadzą przy tym działalności gospodarczej. Najczęściej nawiązują współpracę z firmami na podstawie umów cywilnoprawnych. Daje to możliwość ograniczenia zobowiązań podatkowych czy składkowych, bowiem niezbędne formalności dopełnia za nich „pracodawca”. Oczywiście, freelancerzy, podobnie jak przedsiębiorcy, ponoszą duże ryzyko nieznalezienia klienta. Umowa cywilnoprawna nie jest dla nich żadnym zabezpieczeniem, a wręcz przeciwnie. Obowiązuje ona wyłącznie na czas realizowania konkretnego projektu, po czy wygasa.
Freelancerzy zwykle – podobnie jak przedsiębiorcy – mają spore doświadczenie zawodowe, jednak nie chcą wiązać się kontraktami ani dopełniać formalności, które niezbędne są przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Pamiętajmy, że freelancer ponosi pełną odpowiedzialność za realizowane projekty, budując tym samym markę własną. Obecnie freelancerzy najczęściej ogłaszają się w sieci bądź poprzez portale społecznościowe. Mogą oni prowadzić działalność nie rejestrowaną, jednak wtedy ich miesięczne dochody nie mogą być wyższe, niż połowa minimalnego wynagrodzenia. W przeciwnym razie muszą nawiązywać umowy cywilnoprawne z klientami, aby dopełniać obowiązków podatkowych czy składkowych.